Tristan Tempest, ny skolpolitisk talesperson för Medborgerlig Samling.

Tristan Tempest är ny skolpolitisk talesperson för Medborgerlig Samling (MED) samt riksdagskandidat. Han arbetar som gymnasielärare och skriver en bok i filosofi.

Vilket är det största problemet i den svenska skolan idag?

 – Problemen i skolan är så många och allvarliga att det kan vara svårt att få en överblick. Skolans enskilt största problem är att inlärning av kunskaper och färdigheter inte längre är skolans primära uppgift. Det låter ju inte klokt, men så är det faktiskt. Förenklat gäller i skolan samma devis som inom socialismen: Hellre alla på botten än vissa på toppen. Man kan göra en liknelse med Venezuela – outnyttjade naturresurser i ett moras av politiskt orsakad underprestation i jämlikhetens namn.

Du är själv lärare, vad kan göras för att locka fler till att välja läraryrket?

– Jag älskar att undervisa och går till jobbet varje dag med ett leende på läpparna. Att inte fler lärare gör det beror framförallt på en urusel arbetsmiljö, med kriminalitet i korridorerna. Den viktigaste åtgärden kommer att bli att få bort de svårt stökiga eleverna, i slutändan till vård och, krasst uttryckt, förvaring. Folk är nog inte redo för denna åtgärd än, men kommer med tiden att bli. Skolan måste helt enkelt få arbetsro. I takt med att skolan återtar sitt fokus på att förmedla kunskaper kommer den att bli attraktiv för akademiskt skickliga lärare, vilket inte är fallet nu. Barn och ungdomar är egentligen fantastiska att få arbeta med!

Vad kommer att vara det första MED gör på skolområdet i riksdagen?

– Att rädda den svenska skolan kommer att ta lång tid. Att reformera lärarutbildningen och Skolverket kommer att gå snabbare. Där pågår ideologiproduktion som vi skulle klara oss bättre utan. Det är svårt att få till stånd någon verkstad när man är kvävd uppifrån av ett moln av rosa sockervadd.


Ta del av MEDs skolpolitiska program här.

Namn: Tristan Tempest

Ålder: 48 år

Bostadsort: Stockholm

Sysselsättning: Jag har varit gymnasielärare sedan 1993, och har det senaste decenniet varvat det yrket med att vara biträdande rektor och skriva på en fackbok i moralfilosofi och politisk filosofi.

Fritidsintressen: Jag spelar historiska brädspel. Varje sommar och vinter går jag på tälttur i fjällen.

Personlig talang: Jag förstår mig naturligt på kartor, sannolikhet, och framförallt filosofi.

Ny skolpolitisk talesperson för MED